به گزارش راهبرد معاصر، مهرداد بذرپاش روز گذشته در مراسم ورود پانصد دستگاه انواع ناوگان ریلی تولید داخل به شبکه ریلی اظهار داشت: این روزها در پیک جابه جایی مسافر قرار داریم، حتی در بنادر ما هم تقاضای سفر دریایی بالا است.
وی با بیان اینکه ضرورت دارد در مدت ۲ تا ۳ سال آینده سرعت در بخش حمل و نقل ریلی افزایش یابد، گفت: سال آینده باید واگن و لکوموتیو های بیشتری تامین کنیم و حمل و نقل ریلی متفاوتی را برای مردم رقم بزنیم، سال آینده در حوزه حمل و نقل ریلی بار و مسافر باید سال رکوردها باشد.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در موضوع توسعه واگن و لکوموتیو به شرکتهای دولتی و خصوصی ریلی، مجوز کامل واردات یا تأمین ناوگان از داخل می دهیم، همه بخش های عمومی و خصوصی ریلی در تولید و تامین واگن، بازسازی واگن ها و واردات لکوموتیو اختیار دارند و ناوگان ریلی باید در سال ۱۴۰۲ به سرعت توسعه یابد.
بذرپاش ادامه داد: سال آینده عملیات اجرایی قطار سریع السیر تهران-مشهد از تهران و مشهد آغاز خواهد شد؛ این پروژه سال ها روی زمین مانده بود اما مذاکرات اجرای آن رو به اتمام است.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه باید به سراغ نسلهای بعدی حمل و نقل ریلی برویم، گفت مردم تا ۲ الی ۳ سال آینده خبر های بسیار بهتری از حمل و نقل ریلی خواهند شنید.
وزیر راه و شهرسازی توسعه ریلی و ترانزیت را یکی از راه های درآمدزایی برای کشور عنوان کرد و افزود: در ایام نوروز بیشترین تقاضای حمل و نقل وجود دارد و با این ناوگان موجود بضاعت ما محدود است، تقاضا چندین برابر عرضه است اما توسعه ناوگان و افزایش ظرفیت را در اولویت قرار داده ایم.
* احداث خط آهن شلمچه-بصره از سال آینده آغاز می شود
وی درباره خط آهن شلمچه-بصره گفت: اخیراً مذاکراتی با طرف عراقی انجام شده است طرف عراقی در این باره آماده همکاری است و از ابتدای سال آینده احداث این خط آغاز خواهد شد؛ این خط ریلی برای کشورهای عراق و ایران ارزشمند است البته باید موضوع مین روبی مسیر که از گذشته وجود داشته است، حل شود./ فارس